Pages

Thursday, June 16, 2011

“Ya, disini wisata saya. Sayalah pekerja kilang itu duhai saudari”!

Maka berlalulah anak muda ini mambeli tiket ke tanjung malim pada 3 jun. ke Tm pada 4 jun. Banyak yang bermain di kotak fikiran semasa darmawisata! Ya pastinya hal-hal di rumah dan keadaan ayah yang kini sakit. Sudat menjadi adat, makin tua enjinya makin meragam kalau tidak dijaga dengan baik!.  Adinda aduka kesuma menghantar saya ke pasir mas untuk menaiki bas pada sebalah malamnya. Sesampai  saya  di TM, ada anak gadis bertanyakan kepada saya ‘ saudara berkerja dikilang proton ya??’ makanya saya menjawab, “ ya, sayalah pekerja dikialng proton itu’. Maka berlalulah anak gadis itu dengan keadaan yang sinis memandang saya seperti banyak yang tidak kena! Maklumlah, keadaan beg yang banyak, (pada waktu itu ada lima buah beg!) dan keadaan rambut yang panjang dan kumis yang tidak bercukur! Serabai! Maka dikatakan saya sebagai pekerja kilang! Saya redha!. Kemudian, berlalu anak gadis ini tadi dan setibanya saya di teratak tinggi, maka sekali lagi anak gadis ini menegur saya dengan ayat “ ehh..bukanlah saudara ini pekerja dikilang proton?? Kenapa disini wisatanya!’ maka lanta saya menjawab “ owh saudari, saya berkerja disini pula” saya menambah, mencari ilmu itu perlu lah merata duhai saudari! Ilmu itu ada di mana-mana! Maka berpergianlah anak dara tdai dengan kata yang malu! Saya ceriterakan kisah ini pada sahabat handai, mereka tergelak. Katanya, yang berada dikampus ini sekarang anak-anak diploma PAKK (pendidikan Awal kanak-kanak). Memang dasar budak! Beradablah bila bertanya! Fikir dan zikir!


P/S : Biar kelihatan bebal asal ilmu didada hebat!

0 comments: