Pages

Sunday, April 1, 2012

Kikir!




Tanggal 30 Mac 2012. Jumaat!

Kisah antara dua orang sahabat……..

‘Esok demo gi sekolah sdiri lah, Kawe tak boleh nok tunggu demo lamo-lamo D**’. Antara monolog rakan serumah dengan rakan serumah yang lain. Inilah sifat orang yang kikir dan berkepentingan diri! Kikir dalam bahasa yang mudah bermaksud kedekut dan berkira. Allah. Saya cukup tidak faham dengan orang yang sebegini, berkira dan kedekut dalam segenap segi!  Baginya mungkin inilah kebahagiaan yang di kecapi oleh beliau akibat daripada berjaya menzahirkan sifat ‘kikirnya’ yang amat dan akhirnya sehingga kini hukum karma itu berbalik kepadanya.

Dalam suatu  monolog yang lain…….

‘D** buleh dop esok demo ata kawe, kawe nok balik kg ni………’ Ujar rakan yang kedekut itu. Maka sahabat saya membalas, ‘demo balik sdri lah ****, kawe MALAS ata demo……..’dan akhirnya beliau hanya naik teksi ke Terminal One! (dalam kes yang berasingan, sudah banyak kes-kes yang jelas menampakkan kekikirannya!) Sekali kalau kita kikir dengan orang, maka Azab dan ajaran daripada Allah itu akan dibayar tunai. Dan banyak lagi kisah kikir nya yang lain! Ini adalah sebahagian daripada kisah-kisah yang ada dalam kisah ‘kikir’ jilid satu!

Dan sehingga ke hari ini, beliau sering meminta pertolongan daripada saya. Saya tolong mana yang mampu. Saya doakan agar ‘sahabat’ saya yang kikir ini faham dan tidak lagi kikir pada masa hadapan. Amen. Kita tunjukkan teladan yang baik agar beliau menginsafi perbuatan kikir nya itu.

Ya Allah, jauhkan lah aku daripada sifat kikir dan berkira” amen!


P/S: Ada juga rakan saya yang bercerita, orang daripada negeri Tersebut ramai yang bersifat kikir dan berkira! Ini juga di sokong oleh beberapa pemerhatian dan cerita orang-orang tua! Allah. Ada juga orang begini ya! Kita belanja orang, tidak semestinya kita mesti mengharapkan orang tersebut akan belanja kita balik pada masa hadapan J Pemurah lah! Usah lagi kikir!

Apakah terdapat perbezaan yang ketara antara sifat orang yang  berjimat dengan sifat orang yang kikir? Bincangkan..:P

 Kalam Pendeta
Kekanda Amar Al-Bakhtiar
Seremban. Pj Perdana
 

0 comments: