Pages

Wednesday, October 17, 2012

Cerita gaji.



Setiap bulan, mana-mana penjawat awam akan dapat gaji. Gaji? Siapa yang tak nak kan. Gaji seperti upah kita bekerja. Sebagai panjawat awam, gaji dan berhenti kerja adalah hak kita. Kita berhak keatas dua perkara ini. Setiap bulan juga kita akan berkira-kira apakah yang ingin kita lakukan dengan gaji yang kita dapat. Belanjawan mestilah memadai dan tahu apa itu erti berjmat cermat. Alhamdulillah sepanjang gaji yang telah saya terima ini, saya cukup dengan apa yang saya dapat. Walaupun hampir 60% saya gunakan wang gaji saya untuk menolong emak di kampong, saya masih lagi boleh makan, pakai, minum, bayar rumah sewa, internet dan segala bagai. Alhamdulllah. Semoga keberkatan ini berpanjangan. Baharu sahaja saya lihat slip gaji tadi di ANM. Berbunga hati. insyaAllah, jika tiada aral tahun ini akan habislah segala hutang piutang. Akan memikirkan pula apa yang bakal saya belanjakan pada tahun depan. Matlamat mesti ada.

**saya sedang mengimpikan sebuah ‘belati besi’ untuk saya bergerak balik ke kampong dan untuk urusan  rasmi sebagai seorang guru. Moga-moga ada rezeki untuk saya kelak! Aamiin J



0 comments: